Statystyki strony

Koniec produkcji kultowych szybowców SZD-50-3 Puchacz


SZD-50-3 Puchacz

Szybowiec SZD-50-3 Puchacz

Data 22.09.2014 przejdzie pewnie do historii polskiego szybownictwa. W tym dniu spółka Allstar PZL Glider odpowiedzialna za szybowce Puchacz ogłosiła zakończenie produkcji modelu SZD-50-3, kończąc tym samym pewien bardzo ważny rozdział w historii polskiego przemysłu lotniczego i polskiego szybownictwa. Dwa ostatnie modele o numerach 332 i 333 przeszły ostatnie próby fabryczne i trafią do Turcji.

W tym miejscu warto przypomnieć historię powstania konstrukcji Puchacza:

SZD-50-3 Puchacz to dwumiejscowy szybowiec szkolno-treningowy. Skonstruowano go w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych w Bielsku-Białej, pod kierownictwem inż. Adama Meusa. Puchacza opracowano jako szybowiec mający zastąpić szybowce szkolne Bocian i Czapla.

Prototyp, SZD-50-1 Dromader został oblatany w 1976. Drugi prototyp, SZD-50-2, a także seryjne SZD-50-3 nosiły już nazwę Puchacz, ze względu na użycie nazwy Dromader dla samolotu rolniczego PZL M-18, produkowanego w WSK PZL Mielec.

Szybowiec okazał się szlagierem eksportowym. SZD otrzymywały zamówienia na Puchacza do końca swojego istnienia. Pod koniec lat 1990. konstrukcję przystosowano do wykonywania rozszerzonej akrobacji. Zmodyfikowane szybowce oznaczono jako SZD-50-3A.

Następcą słynnego Puchacza, który był używany jako standardowy (obok nieśmiertelnych Bocianów) szybowiec szkolno-treningowy dwumiejscowy, jest szybowiec SZD-54-2 Perkoz – również uniwersalny szybowiec przeznaczony do szkolenia. Jest to jednak konstrukcja o wiele nowsza o znacznie lepszych osiągach i będzie godnym następcą Puchacza.

Szybowiec SZD-54-2 Perkoz

Szybowiec SZD-54-2 Perkoz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s